Ons releaseproces: snel, flexibel en betrouwbaar

 

Elk kwartaal brengen onze product owners updates van onze oplossingen uit. Samen met hun teams werken ze er hard aan om je nieuwe features en prettige verbeteringen te leveren. Alles om jou te helpen om van een dienstverlenende gemeente naar een betrokken gemeenschap te bewegen. In dit artikel leggen we je graag uit hoe ons releaseproces in elkaar steekt en wat je kunt verwachten bij elke nieuwe release. 

 

 

Backlog

Bij Decos werken we volgens de scrum-methode. Scrum is een flexibele manier van software ontwikkelen die ons in staat stelt om snel en met hoge kwaliteit software te ontwikkelen en snel op ontwikkelingen in de markt te kunnen inspelen. Dat doen we met een multidisciplinair team van specialisten.

Bij scrum is de ”backlog” heilig. De backlog is een lijst van activiteiten die in volgorde van prioriteit door het team worden opgepakt. Er is dus altijd een overzicht van de functionaliteiten (nieuwe functies, bugs etc.) waar het team aan gaat werken. Hoe hoger het item op de backlog staat, hoe sneller het zal worden ontwikkeld. Op deze manier kunnen we dus goed acties plannen, weten klanten sneller wanneer een bepaalde functie beschikbaar komt en kan er ook sneller worden geleverd. Onze collega Saskia heeft een blog geschreven over deze manier van werken.

 

Testen

Wij hechten veel waarde aan de kwaliteit van onze oplossingen. Niet alleen gaat het hier om de stabiliteit van de verschillende functies, maar ook om de snelheid (performance) en om de gebruiksvriendelijkheid. Deze elementen zijn voor ons van groot belang, want op deze manier kunnen we de eindgebruiker optimaal bedienen.

Voordat wij software beschikbaar stellen, wordt deze daarom eerst onderworpen aan een uitgebreide (grotendeels geautomatiseerde) testprocedure. De test wordt op verschillende niveaus uitgevoerd:

  • Door middel van zogenaamde unit-tests wordt ieder afzonderlijk brokje van de software gecontroleerd op de werking.
  • Een regressietest wordt uitgevoerd om de werking van de volledige software te controleren na het doorvoeren van wijzigingen. Zo zorgen we ervoor dat na het introduceren van nieuwe functionaliteit ook de bestaande software het blijft doen.
  • Om ervoor te zorgen dat de applicatie snel en zonder verstoringen blijft werken, wordt een performancetest uitgevoerd. Hierbij simuleren we dat een groot aantal gebruikers diverse handelingen op het systeem uitvoert en dit niet de snelheid van functies in het systeem nadelig beïnvloedt.

Pas wanneer de software op ieder onderdeel van de test 100% scoort, wordt deze vrijgegeven door de testcoördinator. Een vrijgave-advies, waarin details over de uitgevoerde test worden vermeld, is altijd onderdeel van de releasedocumentatie.

 

Communicatie

Wat kun je verwachten aan communicatie als er een nieuwe release uitkomt? In ieder geval kun je er van op aan dat wij je altijd voortijdig informeren. Een aantal dagen voordat de nieuwe release wordt vrijgegeven, ontvang je een persoonlijke e-mail van één van onze product owners. Daarin informeren ze je over: 

  • welke nieuwe functionaliteiten er zijn toegevoegd
  • welke bugs of foutmeldingen er zijn opgelost
  • tips met betrekking tot het gebruik van de software
  • de releasenotes
  • en, voor on-premise klanten, de installatiehandleiding en de software-updates

 

Releasenotes

In de releasenotes vind je een omschrijving van de nieuwste functionaliteiten en welke bugs en tickets er zijn opgelost. De releasenotes kun je niet alleen vinden in de releasemail die door de product owners wordt verstuurd, maar ook op het Klantportaal. Heb je vragen over de releasenotes? Dan kun je die direct stellen aan onze afdeling Customer Support via joinsupport.decos.com.

 

 

Community Forum

Wist je dat we één centrale plek hebben waar je al je wijzigingsverzoeken kunt indienen? Op het Community Forum, te bereiken via joinsupport.decos.com, kun je nieuwe onderwerpen starten, in discussie gaan met onze specialisten en andere klanten en onderwerpen omhoog stemmen. Wijzigingsvoorstellen die door veel klanten als waardevol worden beschouwd maken hierdoor een grotere kans om in de toekomst ontwikkeld te worden en worden dus op onze backlog geplaatst.

In het filmpje legt onze Customer Support Consultant Thijs uit waar je het forum kunt vinden, hoe je een nieuw onderwerp kunt starten of aan een lopende discussie kunt deelnemen.

 

 

Vragen over ons releaseproces?

Als je meer wilt weten over ons releaseproces, dan kun je contact opnemen met onze afdeling Customer Support. Zij staan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 18.00 uur voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Je kunt ze bereiken via joinsupport.decos.com of via 088 – 332 67 07. We helpen je graag!